Kétségtelen, hogy a legismertebb és legnépszerűbb keresőprogram mára nem csupán piacvezetővé, hanem gyakorlatilag egyeduralkodóvá vált az internetes keresések terén. A statisztikák szerint az összes webes keresések 95 %-át (más adatok szerint csak 92 %-át) a Google keresővel indítják. Ez a kiemelt szerep indokolttá tette, hogy a weboldalak keresőoptimalizálási gyakorlata szinte kizárólag Google-keresőre éleződjön ki. A fenti alcímben látható kifejezés így lassan ki is szorítja a többi szinonimát, hiszen manapság már mindenfajta SEO-tevékenység a Guggola Maximus kegyeinek az elnyerésére irányul.
A terminus technikus definíciója így hangozhat:
A Google optimalizálás a keresőoptimalizálás azon ága, amely kifejezetten a Google kereső sajátosságaira koncentrálva foglalkozik egyfelől a honlapok megfelelő, Google-szempontú kialakításával, másfelől a keresési eredményeket, azaz a Google-találatok listáit igyekszik külső webtámogatással (link építéssel) befolyásolni oly módon, hogy a Nagy Kereső figyelmét ráirányítja az optimalizálás alá vett honlapra, kiemeli értékeit és ezzel eléri, hogy a céloldal jó pozíciakat foglaljon el a találatok között. A „figyelmét ráirányítja” megfogalmazás persze inkább csak képes beszéd, technológiai szempontból helyesebb úgy fogalmazni, hogy az optimalizált honlap számára a SEO-szakember olyan web-környezetet alakít ki, amelyet pásztázva és elemezve a Google keresőalgoritmusa a várt módon reagál, azaz a kiválasztott weblapot kedvező helyre sorolja a keresési találatok között.
Köztudott, hogy ez a befolyásolási lehetőség korábban tág teret nyitott a honlapok optimalizálásásával és a linképítés különböző eljárásaival foglalkozó SEÓsok számára. Bizonyos szaktudással, néhány trükk ismeretével és megfelelő szorgalommal igen jó eredményeket lehetett elérni, a kellő időráfordítással optimalizált weboldalak szárnyalni kezdtek, üzletileg is értékes pozíciókat foglaltak el. Elégedett volt mind a weblaptulajdonos, mind az optimalizátor.
Azonban a Google üzleti érdekeit sértette ez a gyakorlat: a keresőoptimalizálás sokkal költséghatékonyabb megoldás volt (részben még most is az), mint a nagy kereső fizetett szolgáltatásának, az AdWords rendszernek az igénybe vétele, amely hirdetett, fizetett linkek formájában a találati listák élén helyezett el akár teljesen optimalizálatlan oldalakat is.
A SEO-szakemberek új kihívás elé néztek elébe a keresőalgoritmusok új generációjának és a piacvezető mugul új filozófiájának érvénybe lépésével: a Panda, a Pingvin, a régi alapszoftrvert fálváltó új - Kolibri - merőben átalakította a szakmai elvárásokat. Tartalmi alapú, tényleges szövegösszefüggésekre bazírozott SEO-munkára lett szükség, amelynek legfőbb alapelemei a körültekintő , igényes tartalomoptimalizálás és az ennek megfelelő linkprofil kialakítása. Illetve ami még nehezebb: e kettőnek az összehangolása egy olyan organikus googleoptimalizálás keretében, amely a két folyamatot egységben látja és kezeli. Az ilyen módon támogatott webegységek joggal számíthatnak tartósan jó helyezésekre.
Tsúszó Sándor szerint a Google olyan, mint a nő. Ha nem férsz hozzá, hiányzik, ha túl sokat használod, csömört okoz. A honlap optimalizálás pedig olyan mint a házasság: folyamatos, de nem túl intenzív udvarlás a feleségnek: éppen elég arra, hogy megtartsad, de nem túl sok ahhoz: fejedre nőjön.
Valóban olyan nagy annak a jelentősége, hogy egy weboldal milyen Google-helyezést ér el? Érdemes időt, munkát, pénzt fekteni a keresőoptimalizálásba?
Válaszunk háromszoros igen és ugyanennyi vivát.
Annyit ma már a SEO-optimalizáláshoz keveset vagy semmit sem értők is tudnak, hogy manapság túlnyomórészt a Google keresőprogramot használja szinte mindenki, ha az interneten szolgáltatást, terméket, információt keres. A Google eddig is gyors volt és praktikus: ha okosan választottunk ki a begépelt kulcsszavakt, akkor bizonyos volt: amennyiben valahol létezik az interneten a keresett tartalom, a Nagy Nyomkereső azt meg is találja.
Manapság azonban - új filozófiája szerint, amely a Kolibri algoritmusban manifesztálódott - a Google a kulcsszavas keresés (és optimalizálás) helyett a kérdés-felelet opciót preferálja. Kérdezz, tégy fel tetszőlegesen fogalmazott kérdést - és a találatok első soraiban ott találod a válasz, meglehet, nem is kell egyetlen honlapot sem megnyitnod.
Tudnunk kell azonban, bármilyn okosnak is látszik, a Google nem gondolkodik, viszont igen fejlett algoritmusokkal és óriási adatbázisokkal rendelkezik, ezért szinte végtelen sokaságú összehasonlítást képes elvégezni, így már-már mesterséges intelligenciaként működik, látszólag mintha értelmezné kérdéseinket. Éppen ezért a keresőoptimalizálás nem más, mint a Google segítése abban, hogy weboldalunkat értelmezze és magasra értékelje.
Brit tudósok minden kétséget kizáróan bizonyították nemrégiben közzétett felmérésükben: a neten böngészők cirka 75 %-a csak a top 10 találatokat nézi meg keresései során, az itt található kínálatból választ terméket vagy szolgáltatót (közülük is legtöbben az első 4-ből). Ezek a felhasználók tovább csak akkor lépnek, ha nem találtak igényiknek megfelelő kínálatot. Az összes keresőknek mindössze kb. 18-20 %-a nézi meg a 2. találati oldalt, és alig több, mint huszada jut el a harmadikig. Száz szörfölőből csupán 1-2 lépdel ennél is messzebb.
Tehát ha valamely kulcsszóval vagy keresőkérdéssel indított éehívásra a weboldal nincs benne az első 30 találatban, akkor üzletileg gyakorlatilag értékelhetetlen a weboldal pozíciója.
Az online marketink szakértőiúgy tekintik, kereskedelmi értékről az első 30 találat esetén beszélhetünk, de igazi esélyt csupán az első Google-tábla adhat.
Éppen ezért van kiemelt jelentősége az olyan hatékony keresőoptimalizálási eljárásoknak, amelyek képesek a célba vett honlapot a top 10 találatok közé juttatni. Ezek között újabban nagy becsben tartják
szerepét. A megnevezés kicsit megtévesztő: a keresőmarketing célzattal készített szövegeknem gyakran semmi közük az eredeti public relations tevékenységhez, tisztán linképítő módszer ez, amelynek során a kulcsszavas linket voltaképp becsomagolják egy hitelesítő szövegkörnyezetbe és igyekeznek értékes, megbízható honlapon elhelyezni - miáltal a link relevánssá válik. Bővebben erről többek között itt olvashatni:
A nagya keresőprogram irányítói 2013 őszén adtak utasítást a több évi előkészület után egy új keresőmotor üzembe helyezésére. A Google Hummingbird Algorithm a 2001-es szoftver helyébe lépett a saját kifinomult módszereivel. A motor-csere mögött új filozófia is áll. Ennek lényege nagyon röviden az, hogy a keresési preferenciák hangsúlya a keresőszavakról (kulcsszavak, keywords) áttevődik a kérdés-felelet megfeleltetésekre.
Korábban a Google saját útmutatójában az a példa szerepelt, hogy nem így kell kérdezni: „Hasgat a halántékom mögött, mit tegyek?”, hanem be kell gépelni azt, hogy fejfájás fájdalomcsillapítás. Ám úgy tűnik, a felhasználók tizenöt esztendő alatt sem tudtak ráaszokni arra a logikus gondolkozásba, amely ketagóriákba, kulcsszavakkal címkézhető fogalmi struktúrákba rendszerezi a világot. Gondolkodás helyett könnyebb a legkézenfekvőbb kérdést feltenni, olyan formában, ahogy egy másik hasonszőrű embertől kérdeznénk meg valamit. S ha pedig az emberek nem voltak rászoríthatók a gépi gondolkozásra, akkor a gépet kellett hozzáigazodni a tanulni rest emberhez. Csak kérdezzen rá, hogy mit tegyen a tarkója mögötti hasgatás esetén - a találati lista élére a Google majd felhozza a legadekvátabb választ tartalmazó honlapokat.
És ez még valahol rendjén is lenne. Ám fellépett egy súlyosbító körülmény, a
- a korábban a webszemét (web spam) elleni küzdelem jegyében létrejött algoritmus előző frissítései (Google Penguin Algorithm Update) 2012-től kezdődően súlyos szankciókkal büntették a tilossá, kerülendővé nyilvánított seo optimalizációs eljárásokat (linkkatalógusokban való sűrű regisztálás, linkfarm, linkpiramis, építése, spamblog stb.). A 2.1 2014 őszén azonban ennél tovább ment: az új keresőfilozófiának megfelelően magát a kulcsszavas optimalizálást is megbüntette.
Vagyis: miután a Google a hangsúlyt a kulcsszavak használatáról a keresőkérdések feltevésére helyezte át, a kulcsszavakra való SEÓzás manipulációnak nyilváníttatott.
Az ellentmondás nyilvánvaló: hogyan lehet Google optimalizálás révén elérni, hogy weboldalunk a kulcsszavas listákon élre kerüljön, ha a Google maga tiltja le a kulcszszavas optimalizációt.
A SEO-szakik erre most keresik a választ.
Egy teljes évet kellett várni az új verzió lefuttatására, ám a frissítés sokak megelégedésére történt. Igen sok olyan webhelyről levették a büntetést, amely korábban a túlzott szigorításnak eset áldozatul és nem volt más bűne, mint a határozott, koncentráltan kulcsszavas optimalizáció. Ez persze nem jelenti azt, hogy a túlságosan célzatos eljárások újra használhatók lettek, inkább csak annyi történt, hogy a súlyos figyelmeztetés után a találati listákra (SERP) visszakerüléssel ezek a weblapok még egy esélyt kaptak a sikerre.
Mint ismeretes, a SEO angol rövidítés mögött a Search Engine Optimization kifejezés áll, amelynek a magyar szakirodalomban a keresőoptimalizálás a legelterjedtebb megfelelője. Helyes azonban, ha szakszövegben pontos különbséget teszünk a fogalmak között, így SEÓn, seózáson, SEO optimalizáláson általában a teljes komplex munkafolyamatot értjük, s ennek részeként értgelmezzük egyfelől a weboldal optimalizálás szakaszát (honlapoptimalizálás), másrészt a keresőtalálatok és keresési helyezések javítását célzó kereső-motor optimalizálás eljárásait, amelyek közül a legfontosabb (de nem egyetlen) a linképítés. Ez utóbb terminus technikus az angol link building magyar megfelelője, de ugyancsak pontatlan, hiszen linkeket nem lehet "építeni" (maximum felrakni), amit lehet, az a linkekből való linkhálózat-építés vagy linkrendszer-építés.
Helyes tehát, ha a SEO kettős jellegét mindig szem előtt tartjuk és tisztában vagyunk vele, hogy első fele voltaképp programozói és webmesteri feladat (alkalmas, keresúőbarát honlapok előállítása), a második fele viszont alapvetően online marketing tevékenység, még ha eléggé sajátos területen (a webfelülületeken) valósul meg.
A keresőoptimalizálás és Google helyezés javítás végső célja nyilvánvalóan a találati listán az első hely megszerzése illetve az első oldalra kerülés. A pozíciószerzések közül az első 10-be jutásnak lélektani és üzleti jelentősége egyaránt belátható, lévél minden alapbeállítású internetes rákeresésnél a találati rangsor első 10 helyezettje látszik - ide kerülni tehát kattintás nélküli "első látást" jelent a sikeres webhelyek számára.
Egy külön weboldalon összefoglaltam egyfelől a google keresőoptimalizálás mibenlétét, másfelől a top10 helyezések elérését cilző, az optimalizációs szempontokkal kapcsolatos fontosabb tanácsokat:
A Seo Google optimalizálás és linképítő weboldal kereső-optimalizálás mögött sokoldalú internetes tevékenység áll. Kreatív seo optimalizálás - Google kereső optimalizálás, komplex honlapoptimalizálás, weblap, weboldal optimalizálás és tartalmi alapú linképítés. Hatékony Google-helyezés javítás a keresőoptimalizálás egyéni Arvisura-módszerével. Kulcsszavak és keresőkérdések: seo optimalizálás, honlap, kereső, weboldal, SEO, google optimalizalas, honlapootimalizálás, hogyan kell keresőoptimalizálni, mi a weboldal optimalizálás, hogyan kell linképítést végezni, milyen a keresőbarát honlap? - keresőbarát weboldal készítése jutányos áron a keresési Google-szempontok figyelembe vételével. Körültekintő kulcsszavas honlap optimalizálás, seo szakértő, google helyezés, keresési optimalizáció, linkek, link building, keresőmarketing, online marketing, internet, seo optimalizalas, keresooptimalizalas, szemantikus web, net, világháló
© BDK 2014 weboptimalizálás, seo google optimalizálás
Az egyes weboldalakra irányuló Google honlap optimalizálás nem más, mind az adott weblapnak az alkamassá tétele arra, hogy a kereső szempontjainak megfeleljen.
A honlapok Google-helyezése állítólag kb. 200 szempont figyelembe vételével történik - ezeket a rendszer gazdáin és programozóin kívül senki nem ismeri pontosan. Ám annyi tudható, hogy ezeknek kb. a fele magára a webhelyre irányul, másik fele a webes környezetet (leginkább a bejövő linkeket) vizsgálja.
Száz weboldal optimalizálási szempontot azonban a legjobb SEO-guruk sem tudnak felsorolni. De erre nincs is szükségük, hiszen a gyakorlatban 25-30 kritériumnál több érvényesítésére nincsen mód. Ezek egy része ráadásul konkrét webhely esetében eleve adott (pl. a domain presztizse, a tárhely gyorsasága...), így leginkább csak a weboldal tartalmának és struktúrájának a megfelelő kialakítására van mód. Ezen a téren pedig kb. 20 szempontra kell tekintettel lennünk.
Ezek részletes számbavétele a hasáb alján található » tovább linkre kattintva érhető el. Itt említsünk meg annyit, hogy mára a legeslegfőbb optimalizálási szemponttá a releváns, egyedi és információgazdag tartalom lépett elő. Míg korábban a megfelelően intenzív kulcsszavas linképítés lehetővé tette, hogy információszegény, szövegtartalommal alig rendelkező, megkérdőjelezhető relevanciájú weboldalak is kiváló Google-helyezést nyerjenek, addig ez mára lehetetlenné vált.
Az út a sikerhez a minősége tartalomnál kedődik. És ott is ér véget. A Goggle-szempontú SEO optimalizálás csak abban segít, hogy ezen az úton a lehető legjobb közlekedési táblákkal segítse a weboldalt az előrehaladásban.
írjon: |
---|
|
|
|
---|